Wandeling via Castelmola naar Monte Veneretta

De informatie van deze wandeling komt uit het SNP-aanbod en loopt oorspronkelijk vanuit Graniti naar Taormina. Aangezien deze te lang is om heen en weer te lopen, gaan we vanuit Taormina een gedeelte van de route heen en terug lopen.

castelmola

De wandeling start bij een trappenpad aan de rand van de stad. Deze trappen lopen naar de kasteelruïne "Il Castello" en een bedevaartskerkje "Madonna della Rocca".

De kruisweg van Jesus Christus is uitgebeeld in de bochten van het pad. Deze weg wordt ook gebruikt voor processies naar het kerkje.

Het gaat redelijk steil omhoog, en na enig klimwerk staan we op 400 meter bij Il Castello met een prachtig uitzicht over Taormina.

Op de foto is Castelmola op de achtergrond zichtbaar, de trappen horen bij een hotel en zijn niet het begin van de wandeling.

Via de weg lopen we naar Castelmola, een bergdorpje op een hoogte van 550 meter.

Castelmola is op diverse manieren te bereiken vanuit Taormina. Een andere route loopt via een trappenpad "Via Branco" omhoog. Deze route hebben we op een andere dag gelopen.

Il Castello op de achtergrond
taormina vanuit castelmola

Eenmaal in Castelmola aangekomen is het uitzicht over de zee en de omliggende dorpen geweldig.

Castelmola is een klein dorp, gebouwd rondom een kasteelruïne. Er zijn wat terrassen en winkeltjes.

Na een korte rustpauze gaan we weer op pad.

Nadat we Castelmola hebben verlaten wordt het landschap wat ruiger en rotsachtig.

Op diverse plekken is zichtbaar dat de begroeiing in brand heeft gestaan.

We volgen een oud en vervallen trappenpad omhoog richting Monte Veneretta. Dit gebied maakt deel uit van het Peloritani gebergte.

Het hoogste punt van de wandeling is ongeveer 800 meter.

oud trappenpad bergop
wolken trekken de vallei binnen

We zijn met zonnig weer vertrokken maar in de loop van de morgen komen er donkere wolken aan.

We zien wolken over een bergtop de vallei onder ons binnentrekken maar ze bereiken ons niet.

De regenjassen kunnen in de rugzak blijven zitten.

We volgen de route nog een stuk langs een heuvel. Het landschap is erg mooi maar wel kaal. We komen geen bos tegen, wel her en der verspreid wat bomen.

We zijn nu al een paar uur onderweg en het wordt tijd om terug te keren.

Nadat we een broodje hebben gegeten, volgen we dezelfde route terug naar Castelmola.

langs de heuvel
baai van giardini

Vanuit Castelmola nemen we een ander trappenpad terug richting Taormina.

De hele weg naar beneden hebben we uitzicht op de baai van Giardini Naxos en de tolweg die het dal doorsnijdt.

De daling gaat redelijk snel. De huizen van Taormina komen alweer in zicht.

Onderweg komen we nog een kraantje tegen waaruit bergwater komt. Het water is heerlijk koel.

Na een heerlijke wandeldag zijn we in de loop van de middag weer terug in het hotel.