De eilanden Panarea en Stromboli

Als vulkaanfan kan ik een bezoek aan een werkende vulkaan natuurlijk niet voorbij laten gaan.

De laatste donderdag van de vakantie vertrekken we dan ook om 9 uur 's morgens met een excursiebus richting de haven van Milazzo voor een dagtocht naar de Eolische eilanden Panarea en Stromboli.

De afgelopen nacht heeft het hard gewaaid en behoorlijk geregend maar nu is de lucht redelijk onbewolkt.

Helaas is de boottocht een grote teleurstelling. Door de harde wind gaat de boot erg tekeer en zijn er veel mensen ziek. Gelukkig hebben Hendrik Jan en ik er geen last van, maar echt prettig is het niet als het water aan alle kanten over de boot stroomt.

Na een boottocht van ongeveer 2,5 uur komen we aan op het eerste eiland Panarea.

We hebben een mooi uitzicht op op het eiland Stromboli.

Ongeveer om het kwartier puft de vulkaan en wordt er een nieuwe rookwolk zichtbaar.

De rotsen die uit zee steken zijn resten van een grote vulkaan die heel lang geleden uit elkaar gebarsten is.

De huisjes in het dorpje op Panarea doen erg aan Griekenland denken. Veel huizen zijn wit gekalkt met blauwe deuren en kozijnen.

We wandelen wat rond en komen bij een kerkje waar we in de schaduw een broodje eten. De zon brandt behoorlijk.

Na een paar uur vertrekken we met de boot richting Stromboli.

De boot vaart eerst nog om het eiland Panarea heen, zodat we een blik kunnen werpen op de mooie baaien met diverse soorten vulkanische afzettingen.

Na een half uur varen komen we bij het eiland Stromboli.

Aan de flanken is goed te zien waar de lava vanuit deze actieve vulkaan naar beneden is gekomen.

De Stromboli is erg actief. Iedere 15 tot 20 minuten is er een uitbarsting van de vulkaan.

Nadat we aan land zijn gegaan, wandelen we door het dorpje Stromboli.

Langzaam wordt het donkerder. Hierdoor krijgen de wolken die uit de krater komen een hele mooie kleur.

Dit zal door de lava  en de ondergaande zon komen.

Als het donker wordt, gaan we weer aan boord en varen om het eiland heen om naar de uitbarstingen te kijken. We hebben geluk en zien diverse lavafonteinen uit de krater komen. Helaas is het niet gelukt om vanaf een heftig bewegende boot hier een foto van te nemen.

Na een boottocht van ongeveer 2,5 uur zijn we weer in de haven van Milazzo en na nog een lange rit met de bus, stappen we om half 12 's avonds weer uit bij de busterminal van Taormina.

Het was een hele lange dag.