Wandelen op La Gomera

La Gomera is een klein Canarisch eiland waar het geweldig wandelen is. We zijn er in september 1999 en 2000 geweest voor een 14-daagse vakantie en het plan is om in juni 2002 voor de derde keer ernaartoe te gaan.

Op het eiland La Gomera staan het ruige berglandschap, de afwisselende vegetatie en de zachte temperaturen borg voor een geslaagde wandelvakantie.

In La Gomera reiken de bergen vanaf de kust binnen een geringe afstand al snel tot 900 meter. Het hoogste punt is 1487 meter (de Alto de Garajonay).

Het centrum van het eiland vormt één aaneengesloten woud dat tot nationaal park werd verklaard. Het Bosque Del Cedro is één van de mooiste gedeelten. Vanaf dit centrum lopen in alle richtingen diepe ravijnen naar de kust. Deze baranco’s zijn meestal smal, grillig en woest.

Maar soms openen zij zich tot brede dalen en monden uit in ruime kustvlaktes waar dan ook de grootste bevolkingsconcentratie is te vinden.

Typerend voor La Gomera en heel decoratief in het landschap zijn de palmbomen.

vallei vroeg in de morgen
Valle Gran Rey De eerste vakantie in 1999 hebben we doorgebracht in Valle Gran Rey. Dit uitgestrekte dorp is uitermate geschikt om als uitvalsbasis te dienen voor de vele wandelingen die in de omgeving zijn te maken.
De tweede vakantie in 2000 hebben we de eerste week doorgebracht in Playa de Santiago en de tweede week in Valle Gran Rey.

Goed voorbereid op pad gaan is natuurlijk van belang. We hebben een Duitstalig wandelboek van Goldstadt over La Gomera, waarin 46 wandelingen van diverse categorieën zijn beschreven. Natuurlijk ontbreekt ook een goede kaart niet. Aangezien we in september op pad zijn en de temperaturen tegen de 30° C loopt is het van groot belang voldoende water mee te nemen.

Wandelen op La Gomera is leuk maar wel inspannend. Veelal is het klimmen over stenen- en geitenpaden of hierlangs afdalen. Gemiddeld hoogteverschil kan oplopen tot 800 tot 1200 meter.   rote schicht band
We hebben in de vakanties bijna alle plaatsen in de omgeving van Valle Gran Rey te voet bezocht.

El Cercado  en Chipude waarbij je langs het “Kerkepad” een klim maakt door de vallei naar 1100 meter hoog.

Naar Tagaluche waarbij we via Arure naar beneden klommen door de wildernis en ook weer naar 800 meter terug moesten klauteren.

Vanaf Chipude naar het hoogste punt op La Gomera op 1480 meter, via iets eenvoudigere wegen door de bossen.

Een van de eerste langere wandelingen die we hebben gemaakt ging naar Arure.

Vanuit het appartement is het eerst een stuk over de weg lopen om bij de start van de wandeling te komen. Daarna is het een 800 meter hoge trapsgewijze steile klim naar de hoogvlakte. Als je boven bent heb je een mooi uitzicht over de vallei.

Na de hoogvlakte te hebben overgestoken komt je bij Arure. In deze plaats kun je iets drinken en daarna weer via dezelfde route terug.

klimmen over slingerend pad
oerbos En niet te vergeten een wandeling naar El Cedro. In dit oerbos waar je verwacht trollen en kabouters te zien, zijn we beide vakanties geweest. De eerste keer hebben we het bos doorkruist vanaf een parkeerplaats naar beneden tot we via een steile afdaling in Hermigua kwamen. Een hele mooie wandeling waarbij we bijna continue in de bossen hebben gelopen.
De tweede vakantie zijn we met de auto naar El Cedro toegereden en zijn  we afgedaald tot de beek, waarna we na een korte rustpauze weer omhoog geklommen zijn.
afdaling Kerkepad

Tijdens de wandelingen stijgen en dalen we voornamelijk via paden zoals op de foto hiernaast te zien is. Dit is het "Kerkepad", een steile klim die zowel op wandelingen naar El Cercado als naar de hoogvlakte Las Pilas de toegang vormt tot de volgende vallei.

Op sommige routes is het belangrijk te letten op de steenmannetjes, want het pad is niet altijd even duidelijk te volgen.

In 2000 hebben we vanuit Playa de Santiago ook een wandeling gemaakt naar de Drakeboom. De oudste en enige boom in zijn soort op het eiland. Wordt dus ook heel goed beschermd.  Drakeboom
Een wandeling vanaf het oerbos naar het dorp Hermigua aan de andere kant van het eiland is ook een mooie tocht. De omgeving is erg bosrijk en de afdaling is af en toe steil maar wel goed te doen.
De paden waarover je loopt zijn heel verschillend.

Soms is het klimmen en klauteren, soms gaat het langzaam omhoog of omlaag.

Maar buiten deze grillige paden komen we op de wandelingen ook oude ezelpaden, vervallen waterleidingen en kiezelpaden tegen.

Tijdens diverse wandelingen komen we midden in de natuur geen mensen tegen, maar geiten zijn overal te vinden. Het geklingel van hun belletjes waarschuwt al van verre.

vallei La Matanza

Afhankelijk van de wandeling begonnen we ’s morgens vroeg te voet of gingen we met de bus naar een van de startplaatsen. Er gaat maar 4 keer per dag een bus dus als je pech hebt (en dat hebben we meegemaakt) ben je na uren wandelen en klimmen boven in een plaatsje aangekomen, zit de bus vol en moet je de hele weg weer terug lopen.

Op internet is genoeg te vinden over La Gomera, zeker als je via Google zoek. Toch maar enkele tips